3.5 C
Śrem
poniedziałek, 30 stycznia, 2023
Swiper demo
spot_imgspot_img
Swiper demo
Strona głównaAktualnościNowy niebezpieczny dopalacz. Powoduje halucynacje, urojenia, psychozy, a nawet śmierć

Nowy niebezpieczny dopalacz. Powoduje halucynacje, urojenia, psychozy, a nawet śmierć

Główny Inspektor Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące nowej substancji psychoaktywnej. Dopalacz jest silnie uzależniający i powoduje halucynacje, urojenia, psychozy, zaburzenia rytmu serca, problemy z oddychaniem, a nawet śmierć.

GIS od kilku miesięcy obserwuje niepokojący wzrost liczby identyfikacji na polskim rynku niebezpiecznej substancji α-PHiP (α-pirolidynoizoheksanofenon), spotykanej także pod nazwami α-PiHP, 4-Me-PVP, 4’M-PVP, „Funky”, „A-PiHP”.

Ten syntetyczny katynon jest sklasyfikowany jako nowa substancja psychoaktywna (NPS) i zawarty w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających oraz nowych substancji psychoaktywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 406 ze zm.).

Związek jest analogiem substancji psychotropowych α-PVP i α-PHP (grupa II-P). Ze względu m.in. na opóźnione działanie w porównaniu do ww. α-PVP, substancja α-PHiP stwarza wysokie ryzyko przedawkowania i śmierci. Stosowana samodzielnie, jak i w skojarzeniu z innymi substancjami α-PHiP była przyczyną poważnych zatruć, a nawet zgonów.

Dopalacz występuje zazwyczaj w postaci postać proszku lub kryształów. U osoby po zażyciu α-PHiP mogą wystąpić:

  • nadmierne pobudzenie,
  • halucynacje, urojenia, psychozy,
  • bezsenność,
  • brak łaknienia i pragnienia, nudności, światłowstręt, szczękościsk,
  • zaburzenia pracy serca (arytmie), przyśpieszenie pracy serca (tachykardia), zwężenie naczyń krwionośnych (wazokonstrukcja), podwyższenie ciśnienia tętniczego, ból w klatce piersiowej,
  • problemy z oddychaniem, duszność,
  • zgon.

Główny Inspektor Sanitarny przypomina o niebezpieczeństwie związanym z użyciem nowych narkotyków, zwanych popularnie „dopalaczami”. Takie produkty są oferowane w postaci m.in. proszku, kryształów, znaczków, tabletek lub liquidów do palenia. Nie posiadają one gwarancji składu i ilości substancji czynnej, co istotne, mogą zawierać niezadeklarowane i niebezpieczne zanieczyszczenia, które zwiększają ryzyko wystąpienia poważnych zatruć, a nawet zgonów. – Zażywanie ich to narażanie się na utratę zdrowia lub życia – podkreśla GIS.

Źródłofot. pixabay

Materiał Partnera

Agencja marketingowa KT24.agency

0
Potwierdza to ich bogate portfolio – współpracowały z nimi znane wszystkim śremianom firmy takie jak: KT-24 – dystrybutor urządzeń do domu, ogrodu i warsztatu,...