17.1 C
Śrem
sobota, 2 lipca, 2022
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
Strona głównaAktualnościLinia kolejowa ze Śremu do Czempinia zatwierdzona do realizacji!
- reklama -spot_imgspot_img
- reklama -spot_imgspot_img
- reklama -spot_imgspot_img
- reklama -spot_imgspot_img
- reklama -spot_img
- reklama -spot_imgspot_img
spot_img

Linia kolejowa ze Śremu do Czempinia zatwierdzona do realizacji!

Bardzo dobre informacje płyną z kancelarii premiera. Rząd zatwierdził zmiany w budżecie i na program Kolej Plus zwieszono pulę środków do 11 mld zł. To przyczyniło się do tego, że linia kolejowa Śrem – Czempiń zostanie realizowana. Poza nią z Wielkopolski realizowane będą jeszcze cztery projekty.

Śrem – Czempiń, Gostyń – Leszno, Międzychód – Szamotuły, Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz budowa całkowicie nowego odcinka z Konina do Turku – wszystkie pięć projektów zgłoszonych przez Wielkopolskę do projektu Kolej Plus zostało zakwalifikowanych do realizacji. Nas najbardziej cieszy ten pierwszy, dzięki któremu śremianie w łatwy sposób przeprawą kolejową dotrą do Czempinia, a dalej do Poznania.

– Dzisiejszy dzień można nazwać dniem historycznym. Program Kolej Plus wchodzi w nową decydującą fazę. Dzięki decyzji Premiera, którą dzisiaj potwierdzi Rada Ministrów, Program dostanie dodatkowy zastrzyk zamiast 5,6 mld zł, ponad 11 mld złotych – wytłumaczył na konferencji prasowej Minister Aktywów Państwowych, Jacek Sasin.

Jak mówił podczas środowej konferencji prasowej premiera Matuesz Morawiecki, program jest ważny dla całej Polski, gdyż pozwoli na odbudowę i odtworzenie linii kolejowych. Premier wskazał również, że w ramach programu wyremontowano już ponad 400 stacji i przystanków kolejowych i blisko 300 dworców kolejowych i odbudowano już ponad 1000 km połączeń kolejowych. Zwrócił uwagę, że dzięki nowym projektom m.in. Janów Lubelski zyska nowe połączenia.

Kolej Plus - Śrem - Czempiń
fot. gov.pl

Wstępne założenia zawarte w studium wykonalności rewitalizacji linii Śrem – Czempiń zakłada poruszanie się składów z prędkością do 120 km/h. Będzie to możliwe dzięki przeprowadzeniu komunikacji jednotorowo. Sieć ma także być zelektryfikowana, co oznacza, że po linii 369 będą mogły poruszać się elektryczne pociągi, które są znacznie mniejsze od spalinowych, a poza tym znacznie bardziej powszechne w naszym regionie. Dodatkowo, jak zauważa Rynek Kolejowy: „linia zelektryfikowana w pełni wykorzysta potencjał pojazdów na tej trasie, bez konieczności przesiadki w Czempiniu lub też jazdy szynobusem po linii 271, która jest zelektryfikowana”.

Liczba przystanków na trasie wyniesie pięć przystanków osobowych. Trzy z nich na terenie gminy Śrem oraz dwa na terenie gminy Brodnica. W Śremie przystanki maja być ulokowane w Szymanowie, Psarskiem i w okolicy dworca PKS. Z kolei w Brodnicy szynobus będzie robił postój w Szołdrach i Manieczkach. Niektórym się to nie podoba, bo przecież wzdłuż trasy na terenie gminy Brodnica są inne miejsca, gdzie można ze spokojem wsiąść do pociągu. Mowa tutaj np. o Grabianowie.

Rewitalizacja linii kolejowej Śrem - Czempiń
źródło: WUW

Dodatkowo plany zakładają również pozostawienie rezerwy terenowej pod dwa przystanki w samym Śremie, a więc Śrem Odlewnia, oraz Śrem Wschód.

Na trasie kolejowej Poznań – Śrem ma poruszać się 12 par bezpośrednich pociągów. Z czego zapewne część będzie tylko pociągami do Czempinia, gdzie mieszkańcy Śremu przesiadaliby się do składów kursujących na trasie Wrocław – Poznań czy też będą mogli skorzystać z połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Źródłofot. Pixabay
Michał Czubak
Michał Czubak
Dziennikarz. Publikował w prasie i telewizji m.in. w Polska The Times, Głos Wielkopolski, TV Wielkopolska.

A to ciekawe