27.2 C
Śrem
niedziela, 14 sierpnia, 2022
Swiper demo
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
Strona głównaAktualnościElektryfikacja i jeden tor łączący Śrem z Czempiniem
- reklama -spot_img
- reklama -spot_img
- reklama -spot_imgspot_img
spot_img

Elektryfikacja i jeden tor łączący Śrem z Czempiniem

Jeden historyczny tor, mniej przystanków i elektryfikacja. Tam ma wyglądać rewitalizacja linii kolejowej łączącej Śrem z Czempiniem. Ma to sprawić, że pociągami ze Śremu pojedziemy nawet 120 km/h.

Lokalnym samorządom, głównie gminie Śrem, bardzo zależy na przywróceniu zlikwidowanego przed dziesiątki laty połączenia kolejowego Śremu z Czempiniem. Walka o jego przywrócenie i rewitalizację linii 369 trwa od kilku lat. Tak blisko jak dziś jeszcze nie było, więc szanse na to, że pociągiem pojedziemy do Czempinia i dalej do Poznania są coraz większe.

Na liście inwestycji w ramach Kolei Plus są aż trzy wielkopolskie projekty. Rewitalizacja naszej, śremskiej linii oraz Gostynia, a także budowa trasy do Turku. Nas jednak najbardziej interesuje pierwszy z projektów, który dotyczy naszego miasta.

Powrót połączenia kolejowego do Śremu wydaje się być najbardziej potrzebnym projektem, ale tak będzie mówił każdy. Mieszkaniec Gostynia, będzie optował za swoim, mieszkańcy Turku również. Wg dokumentacji rewitalizacja może spowodować przyrost pasażerów kolei o blisko 900 tys. osób w skali roku.

Wstępne założenia zawarte w studium wykonalności rewitalizacji linii Śrem – Czempiń zakłada poruszanie się składów z prędkością do 120 km/h. Będzie to możliwe dzięki przeprowadzeniu komunikacji jednotorowo. Sieć ma także być zelektryfikowana, co oznacza, że po linii 369 będą mogły poruszać się elektryczne pociągi, które są znacznie mniejsze od spalinowych, a poza tym znacznie bardziej powszechne w naszym regionie. Dodatkowo, jak zauważa Rynek Kolejowy: „linia zelektryfikowana w pełni wykorzysta potencjał pojazdów na tej trasie, bez konieczności przesiadki w Czempiniu lub też jazdy szynobusem po linii 271, która jest zelektryfikowana”.

Rewitalizacja linii kolejowej Śrem - Czempiń
źródło: WUW

Już dziś wiadomo, że liczba przystanków na trasie wyniesie pięć przystanków osobowych. Trzy z nich na terenie gminy Śrem oraz dwa na terenie gminy Brodnica. W Śremie przystanki maja być ulokowane w Szymanowie, Psarskiem i w okolicy dworca PKS. Z kolei w Brodnicy szynobus będzie robił postój w Szołdrach i Manieczkach. Niektórym się to nie podoba, bo przecież wzdłuż trasy na terenie gminy Brodnica są inne miejsca, gdzie można ze spokojem wsiąść do pociągu. Mowa tutaj np. o Grabianowie.

Dodatkowo plany zakładają również pozostawienie rezerwy terenowej pod dwa przystanki w samym Śremie, a więc Śrem Odlewnia, oraz Śrem Wschód.

Na trasie kolejowej Poznań – Śrem ma poruszać się 12 par bezpośrednich pociągów. Z czego zapewne część będzie tylko pociągami do Czempinia, gdzie mieszkańcy Śremu przesiadaliby się do składów kursujących na trasie Wrocław – Poznań czy też będą mogli skorzystać z połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Więcej znajdziesz w czwartkowym e-wydaniu!

Zamów dostęp do cyfrowego wydania już teraz!

Michał Czubak
Michał Czubak
Dziennikarz. Publikował w prasie i telewizji m.in. w Polska The Times, Głos Wielkopolski, TV Wielkopolska.

A to ciekawe