9.4 C
Śrem
poniedziałek, 18 października, 2021
Strona główna Aktualności Brodnica Brodnica dorzuci się do programu Kolej+?
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -

Brodnica dorzuci się do programu Kolej+?

Gorąca dyskusja nt. sensu przywrócenia połącznia kolejowego Śremu z Czempiniem wywiązała się dziś na sesji powiatu śremskiego. Powodem były pieniądze. Podobnie brzmiący punkt obrad pojawi się na sesji rady gminy w Brodnicy.

Dzisiejszego dnia radni powiatowi podjęli uchwałę, na mocy której powiat śremski dorzuci się do opracowania dokumentacji dotyczącej wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla przywrócenia połączenia kolejowego Śrem – Czempin. Punkt ten wywiązał dyskusję pomiędzy starostą Zenonem Jahnsem a radnym opozycyjnym Emilem Majsnerem (więcej o tym piszemy TUTAJ). Poszło o pieniądze, a dokładnie o 56 tys. zł. Przykładowo powiat kościański, na terenie którego też realizowana być może będzie inwestycja, aktualnie nie ma w planach współfinansowania opracowania studium.

30 sierpnia odbędzie się sesja rady gminy Brodnica, podczas której radni będą debatowali nad punktem w sprawie udzielenia województwu wielkopolskiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej na realizację zadania pn. „Opracowanie dokumentacji pod nazwą: Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne dla projektów w ramach programu Kolej+”. W projekcie zapisana kwota dotacji wynosi 20 tys. zł.

Czy radni wzorem kolegów z powiatu zaakceptują propozycję? Z czystej matematyki wynika, że nie będzie z tym większego problemu. Poza tym znaczna część odbudowy linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń przebiegać będzie właśnie przez teren gminy Brodnica, więc wypadałoby dorzucić się do opracowania planu.

Najwięcej pieniędzy na cel opracowania – kolejnego już studium – wyłoży urząd marszałkowski województwa wielkopolskiego, następnie swoje kilkaset tysięcy zł wyłoży gmina Śrem, 56 tys. zł przekaże powiat śremski, a gmina Brodnica być może wesprze opracowanie dokumentacji kwotą 20 tys. zł.

Temat odbudowy połączenia kolejowego Śremu liczy już sobie 12 lat. Wywołał go burmistrz Adam Lewandowski w 2009 roku. Przez te lata nie zostały wykonane żadne fizyczne prace na torach, a szacowany koszt inwestycji wzrósł kilkukrotnie. W 2019 roku szacowany koszt inwestycji oscylował w przedziale od 160 do 200 mln zł. Na dzień dzisiejszy mówi się o kosztach przekraczających 310 mln zł.

Michał Czubak
Dziennikarz. Publikował w prasie i telewizji m.in. w Polska The Times, Głos Wielkopolski, TV Wielkopolska.

A to ciekawe

Autobus stanął w płomieniach. Nocna akcja strażaków

Nocą, kilka minut po godzinie 3, straż pożarna została powiadomiona o pożarze autobusu jak się później okazało na ul. Włókniarzy w Śremie. Zgłoszenie było...

Uwijali się, jak w ukropie. Zamenhofa już otwarta

W czwartek 7 października rozpoczął się remont ul. Zamenhofa w Śremie. Natomiast już w piątek 15 października w godzinach wieczornych z ulicy zniknęła większość...

30-lecie Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Religijnej Śremsong

Cykl koncertów inauguruje obchody 30. rocznicy Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Religijnej Śremsong, którego finałem będzie koncert jubileuszowy w maju 2022 roku. Organizatorem koncertów jest Janusz...