10.7 C
Śrem
poniedziałek, 26 września, 2022
Swiper demo
spot_imgspot_img
Swiper demo
Strona głównaAktualnościBrodnicaBrodnica dorzuci się do programu Kolej+?

Brodnica dorzuci się do programu Kolej+?

Gorąca dyskusja nt. sensu przywrócenia połącznia kolejowego Śremu z Czempiniem wywiązała się dziś na sesji powiatu śremskiego. Powodem były pieniądze. Podobnie brzmiący punkt obrad pojawi się na sesji rady gminy w Brodnicy.

Dzisiejszego dnia radni powiatowi podjęli uchwałę, na mocy której powiat śremski dorzuci się do opracowania dokumentacji dotyczącej wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla przywrócenia połączenia kolejowego Śrem – Czempin. Punkt ten wywiązał dyskusję pomiędzy starostą Zenonem Jahnsem a radnym opozycyjnym Emilem Majsnerem (więcej o tym piszemy TUTAJ). Poszło o pieniądze, a dokładnie o 56 tys. zł. Przykładowo powiat kościański, na terenie którego też realizowana być może będzie inwestycja, aktualnie nie ma w planach współfinansowania opracowania studium.

30 sierpnia odbędzie się sesja rady gminy Brodnica, podczas której radni będą debatowali nad punktem w sprawie udzielenia województwu wielkopolskiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej na realizację zadania pn. „Opracowanie dokumentacji pod nazwą: Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne dla projektów w ramach programu Kolej+”. W projekcie zapisana kwota dotacji wynosi 20 tys. zł.

Czy radni wzorem kolegów z powiatu zaakceptują propozycję? Z czystej matematyki wynika, że nie będzie z tym większego problemu. Poza tym znaczna część odbudowy linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń przebiegać będzie właśnie przez teren gminy Brodnica, więc wypadałoby dorzucić się do opracowania planu.

Najwięcej pieniędzy na cel opracowania – kolejnego już studium – wyłoży urząd marszałkowski województwa wielkopolskiego, następnie swoje kilkaset tysięcy zł wyłoży gmina Śrem, 56 tys. zł przekaże powiat śremski, a gmina Brodnica być może wesprze opracowanie dokumentacji kwotą 20 tys. zł.

Temat odbudowy połączenia kolejowego Śremu liczy już sobie 12 lat. Wywołał go burmistrz Adam Lewandowski w 2009 roku. Przez te lata nie zostały wykonane żadne fizyczne prace na torach, a szacowany koszt inwestycji wzrósł kilkukrotnie. W 2019 roku szacowany koszt inwestycji oscylował w przedziale od 160 do 200 mln zł. Na dzień dzisiejszy mówi się o kosztach przekraczających 310 mln zł.

Michał Czubak
Michał Czubak
Dziennikarz. Publikował w prasie i telewizji m.in. w Polska The Times, Głos Wielkopolski, TV Wielkopolska.

Materiał Partnera

Pompa ciepła czy folie grzewcze? Które rozwiązanie sprawdza się lepiej?

Każdy, kto planuje budowę nowego lub remont istniejącego budynku mieszkalnego, staje przed dylematem – jaki rodzaj ogrzewania wybrać? Dziś skupimy się na dwóch niekonwencjonalnych...

Agencja marketingowa KT24.agency

Potwierdza to ich bogate portfolio – współpracowały z nimi znane wszystkim śremianom firmy takie jak: KT-24 – dystrybutor urządzeń do domu, ogrodu i warsztatu,...