28.9 C
Śrem
sobota, 19 czerwca, 2021
Strona główna Materiał partnera Elektromobilność – recepta na zieloną przyszłość
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -

Elektromobilność – recepta na zieloną przyszłość

Miasta bez smogu, ograniczenie globalnego ocieplenia i czystsze powietrze dla wszystkich. To nie tylko marzenie, ale realny do osiągnięcia cel. Zgodnie z Porozumieniem Paryskim, podpisanym przez 190 krajów, musimy zatrzymać wzrost temperatury na bezpiecznym poziomie 1,5 stopnia. Jak to zrobić? Między innymi przez rozwój elektromobilności. Eksperci nie mają wątpliwości – stale rosnący trend użytkowania samochodów elektrycznych pomoże obniżyć emisję dwutlenku węgla i łagodzić skutki zmian klimatu.

Branża elektromobilna ma wiele wymiarów. Zanim dotrze do nas gotowy produkt – np. samochód elektryczny, musi powstać szereg komponentów potrzebnych do jego stworzenia. Należą do nich m.in. materiały katodowe, materiały anodowe, separatory i inne komponenty chemiczne oraz elektrolit, który już niedługo będzie produkowany w zakładzie Capchem w Śremie. – Jako producent elektrolitu wykorzystywanego do produkcji baterii litowo-jonowych, stajemy się częścią wielkiej, globalnej zmiany na rzecz ochrony klimatu – podkreśla Johnson Qin, dyrektor generalny firmy Capchem. – Jesteśmy odpowiedzialni za naszą planetę i w Capchem całą tę odpowiedzialność przekładamy w konkretny produkt: elektrolit, bez którego rozwój branży elektromobilnej nie byłby możliwy.

Przyszłość w silnikach elektrycznych

Samochody napędzane silnikiem spalinowym to jeden z głównym powodów zanieczyszczenia powietrza w miastach. Dlatego coraz więcej miast na świecie ogranicza poruszanie się po drogach najstarszych modeli. Norwegia i Wielka Brytania poszły o krok dalej i już ogłosiły zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, odpowiednio od 2025 roku i 2030 roku. Brytyjscy kierowcy, którzy już posiadają samochody spalinowe, będą mogli wymienić je na elektryczne do 2050 roku. Wtedy też „na wyspach” ma zostać wprowadzony zakaz poruszania się pojazdów starego typu. Skąd tak zdecydowane kroki? Emisje z ruchu samochodowego wprost przekładają się na stan zdrowia mieszkańców. Według raportu naukowców z uniwersytetów w Oksfordzie i Bath, zanieczyszczenia powietrza pochodzące z samochodów osobowych i ciężarówek w Wielkiej Brytanii kosztują państwową służbę zdrowia prawie 6 miliardów funtów w skali roku.

Miasta bez emisji? To nie plan, to fakt

Idea miast z zerową emisją – czyli takich, w których można oddychać czystym powietrzem, nie jest już tylko w sferze marzeń. Takim przykładem jest Masdar położony w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Miasto zostało zbudowane od początku do końca zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Tamtejszy transport opiera się na pojazdach wyposażonych w silniki elektryczne.

Choć Polsce jeszcze daleko do tak znaczących zmian, również u nas coraz więcej miejscowości stawia na ekologiczny transport miejski. „Zielone” autobusy powoli zaczynają zajmować miejsce obecnych. Według danych Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, w 2020 roku przekroczyliśmy poziom 400 tego typu pojazdów w kraju. Liderem w tym zakresie jest województwo mazowieckie, gdzie mieszkańcy mogą korzystać ze 181 autobusów elektrycznych, zaś na drugim miejscu znajduje się Wielkopolska, w której jeździ 47 pojazdów tego typu. Produkcja autobusów elektrycznych to zresztą polska specjalność: krajowi producenci w ubiegłym roku dostarczyli do zagranicznych odbiorców pojazdy o wartości ponad 213 milionów euro.

Polski plan na globalne zmiany

Jedną z kluczowych części rządowej Strategii Zrównoważonego Rozwoju jest Plan Rozwoju Elektromobilności. To pokazuje, jak istotnym elementem rozwoju gospodarczego naszego kraju jest ta branża. Od momentu uchwalenia strategii, polski rząd intensywnie pracuje nad sprowadzeniem do kraju kolejnych inwestorów, produkujących komponenty do samochodów elektrycznych.

Co więcej, we wrześniu ubiegłego roku Polska dołączyła do organizacji Electric Vehicles Initiative (EVI), zajmującej się przyspieszeniem rozwoju elektromobilności na świecie. Obecnie należy do niej 15 krajów, w tym m.in. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Japonia czy Chiny. Dołączając do tego prestiżowego grona, nasz kraj potwierdził, że chce brać aktywny udział w rozbudowie tego sektora w skali globalnej.

Rynek pracy w potrzebie

Dynamiczny rozwój firm z branży elektromobilnej w Polsce sprawił, że coraz bardziej potrzebne są również wykwalifikowane kadry. Jak pokazują analizy firmy Bergman Engineering, tylko na przestrzeni lat 2018-2020 zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu elektromobilności wzrosło w Polsce o ponad 200 proc. A to dopiero początek. – Otwierając nasz zakład w Śremie będziemy bardzo mocno stawiać na szkolenie nowych pracowników, zarówno merytoryczne, jak i z wszystkich niezbędnych procedur bezpieczeństwa – podkreśla Peter Ma, członek zarządu Capchem Poland. – Mamy poczucie, że wprowadzenie tak perspektywicznej technologii do Śremu sprawi, że miasto stanie się ważnym ośrodkiem elektromobilności nie tylko z perspektywy Polski, ale i Europy.

W ostatnim czasie możemy również zauważyć nowe inwestycje wielu firm z branży akumulatorów litowo-jonowych w naszym kraju, jak również w całej Unii Europejskiej. , Należą do nich m.in. Northvolt, Umicore, BASF czy SK Innovation. Każde z tych przedsięwzięć to istotny element rozwoju polskiej gospodarki, ale też realne korzyści dla okolicznych mieszkańców.

Akumulator litowo-jonowy używany w samochodzie elektrycznym – co to jest?

Akumulator litowo-jonowy różni się całkowicie od akumulatorów kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów Ni-Cr i jest uważany za najczystszy z akumulatorów. Zawiera związki litu, niklu, kobaltu i manganu. To też najczęściej używana bateria na świecie – wielkość jej produkcji wzrasta o 30-40% każdego roku. Co ważne, ze względu na swoją popularność, recykling baterii litowo-jonowych jest bardzo dobrze rozwinięty. To właśnie za wynalezienie baterii litowo-jonowej i jej ogromne znaczenie dla ludzkości, trzech naukowców: John B. Goodenough z USA, Stanley Whittingham z Wielkiej Brytanii i Akira Yoshino z Japonii, otrzymało w 2019 roku nagrodę Nobla.

O Capchem

Capchem jest światowym liderem w produkcji elektronicznych produktów chemicznych. Od ćwierć wieku zajmuje się wytwarzaniem elektrolitu do baterii litowo-jonowych (Li-Ion). Firma powstała 25 lat temu w mieście Shenzhen, zagłębiu innowacji nazywanym chińską Doliną Krzemową. Dziś, w 18 placówkach na całym świecie zatrudnia ponad 2400 pracowników i dostarcza swoje produkty do najbardziej znanych na świecie marek, takich jak Panasonic, LG Chem, Tesla czy Apple. Elektrolit produkowany przez Capchem znajduje się m.in. w bateriach iPhonów, telefonach Samsung, samochodach elektrycznych Porsche, Volkswagena i BMW, komputerach IBM, sprzęcie Bosch, a nawet rozrusznikach serca Medtronic.

A to ciekawe

Śremskie Wodociągi ograniczają ciśnienie wody. Wszystko przez wysokie temperatury

Wysokie temperatury, jakie od kilku dni utrzymują się, sprawiły, że zwiększyło się zapotrzebowanie na wodę. W niektórych gminach zdecydowano się na wprowadzenie ograniczeń, by...

Eko lekcja w Pyszącej

Upalne sobotnie przedpołudnie dzieci z Pyszącej spędziły bardzo aktywnie. Dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia „Pysząca - Razem i dla Wszystkich” udało się zorganizować dla najmłodszych...

Upalne „Męskie Muzykowanie” w Konwikcie

Witając zebranych w imieniu organizatorów koncertu - Burmistrza Śremu i śremskiego OPS, Joanna Szymoniak już na wstępie zaznaczyła, że jest to koncert niezwykły, bo...