Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci
W czasie pandemii COVID-19 wzrosła liczba oszustw realizowanych za pośrednictwem Internetu. Przestępcy wykorzystują ten fakt, że z robieniem zakupów przenieśliśmy się do sieci. Tylko nasza ostrożność może uchronić nas przed utratą danych wrażliwych i pieniędzy z kont. Najważniejsza jest zasada ograniczonego zaufania. Tylko ostrożność i dokładne weryfikowanie informacji i kontaktów w Internecie pozwoli ograniczyć cyberprzestępcom zdobycie dostępu do tych informacji.
Na COVIDA
W związku z pandemią na celowniku cyberprzestępców znalazły się m.in. artykuły medyczne. Produkty te, nierzadko towar deficytowy, często pojawiały się w „sprzedaży” na fałszywych stronach www. Kupujący wpłacali pieniądze, ale towar nigdy do nich nie trafiał.
Ten mechanizm jest znany i dotyczy nie tylko środków medycznych. Można się z nim zetknąć na wielu serwisach aukcyjnych.
Innym wariantem oszustwa związanego z pandemią jest wariant „na wnuczka”, tyle tylko, że w tym przypadku zamiast wnuczka mamy osobę chorą na koronawirusa, która potrzebuje pieniędzy na leczenie. Oszuści podszywają się pod legalnie działające firmy, używając podobnych nazw, stron internetowych i adresów e-mail, próbując oszukać nieświadome osoby. Dzwonią do ofiary i podają się za pracowników szpitala lub przychodni. Przekazują informacje, że krewny osoby dzwoniącej jest chory, a jego leczenie wymaga pieniędzy.
Dalej jest już tak samo. Ofiara przekazuje pieniądze, a te znikają wraz z oszustami. Oczywiście chorego w rodzinie nie ma.
Dlatego służby ostrzegają i apelują, szczególnie do osób starszych, które są znacznie bardziej podatne na tego typu formy oszustw. Nie dajmy się oszukać w sieci! Sprawdzajmy wszystkie podawane przez oszustów informacje, nie działajmy pochopnie.