Odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak ocenił w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że ze względu na ograniczenia budżetu programu Kolej Plus do jego ostatniego etapu nie ma większych szans, żeby zakwalifikowane zostały wszystkie propozycje, które z województwa przeszły do drugiego etapu naboru.
Wicemarszałek uważa, że maksymalnie dwie propozycje z naszego województwa mają szansę powodzenia. Z punktu widzenia Śremu cieszy postawa Jankowiaka, który uważa, że rewitalizacja linii kolejowej Śrem – Czempiń jest tą, na której urzędowi marszałkowskiemu najbardziej zależy.
Najbardziej by nam zależało na połączeniu Czempiń-Śrem, bo ono jest w tej chwili najbardziej przygotowane koncepcyjnie. Co więcej, nie jest to aż tak duże przedsięwzięcie, natomiast bardzo istotne, bo Śrem jest dużym, ważnym ośrodkiem i należy się spodziewać, że na tej linii pociągi pasażerskie będą zdawały egzamin – powiedział dla PAP
Drugim projektem istotnym dla województwa jest rewitalizacja linii z Szamotuł do Międzychodu.
Obecnie trwają prace związane z II etapem programu Kolej Plus. Polega on opracowaniu wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Samorządy mają 12 miesięcy na przygotowanie takiego planu.
Program Kolej Plus w 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowany przez państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów.
Wartość programu to około 6,6 mld zł z czego 5,6 mld zł to środki z budżetu państwa. Pozostały ok. 1 mld zł to pieniądze, które będą musiały wyłożyć samorządy. Program ma zostać zrealizowany do roku 2028.